Graag voorzien we je van belangrijke informatie om jouw aankomende bezoek zo aangenaam mogelijk te maken. Lees de informatie op deze pagina goed door. Heb je daarna alsnog vragen? Neem dan contact op via één van de verschillende opties op de Contact-pagina.

Voor informatie over de organisatie, zoals historie en achtergrond, dan kun je terecht op onze Over-pagina.

  • Plan je bezoek

    Hier vind je alle belangrijke informatie om jouw bezoek aan Muziekgieterij zo prettig mogelijk te laten verlopen.

    Meer vragen?

    In onze FAQ worden andere vragen beantwoord of neem contact met ons op via 043-3433337 of mail naar info@muziekgieterij.nl.

  • Aanvangstijden

    Voor de aanvangstijden van het programma en eventuele voorprogramma én het tijdstip dat de deuren open gaan, bezoek je de programma-pagina op onze website.

    Let op: de aanvangstijd kan afwijken van de tijd die op je ticket staat. De tijden op onze programma-pagina zijn de meest actuele, maar ondanks de planning kan de artiest ervoor kiezen toch af te wijken van het schema.

  • Toegankelijkheid

    In onze concertzalen zijn geen zitplaatsen beschikbaar. De beide zalen zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers maar daarbij kan er geen rekening worden gehouden met placering. Wanneer je dus als rolstoelgebruiker arriveert en er is reeds (veel) ander publiek aanwezig, is er geen mogelijkheid meer om met de rolstoel bepaalde plekken te bereiken (denk daarbij aan voor/vlakbij het podium of op het balkon). Er zijn mindervalidentoiletten aanwezig. Ook hiervoor geldt echter dat deze bij drukte moeilijk te bereiken zijn vanuit een volle zaal. Bovendien willen we benadrukken dat de lift buiten werking treedt bij brandevacuatie, waardoor rolstoelgebruikers moeilijker van het balkon geëvacueerd kunnen worden.

    Rolstoelingang

    Vanaf de parking Sphinx-terrein loop je op de Boschstraat in noordelijke richting. Bij de kruising met de stoplichten, sla je rechtsaf (direct na de fietsenstalling). Sla daarna weer meteen rechtsaf (direct na het witte gebouw), richting de achterzijde van het pand (navigeer naar Richie Backfireplein 10, via de Fransensingel). Hier bevindt zich de ingang van de Muziekgieterij. Deze is bereikbaar via de rolstoelhelling. Neem bij vragen contact met ons op.

    • Waar kan ik parkeren?

      Om en nabij het Sphinxkwartier zijn diverse parkeerplaatsen, de dichtstbijzijnde is parking Sphinxterrein. Verderop is er ook de mogelijkheid om onder winkelcentrum Mosae Forum of bij het Bassin te parkeren.

      Hieronder de adressen voor de navigatie:
      Parking Frontenpark
      Parking Sphinxterrein
      Parking Mosae Forum
      Parking Bassin

      Vind alle informatie rondom de bereikbaarheid van Muziekgieterij op de Plan je bezoek-pagina.

    • Zijn er zitplaatsen tijdens een concert?

      Nee, tenzij dit expliciet aangegeven wordt bij het betreffende event op onze website, zijn er geen zitplaatsen bij een concert. Ben je echter slecht ter been of kun je om een andere reden niet lang staan, neem dan tot uiterlijk drie dagen voor aanvang van het evenement contact met ons op en we gaan kijken wat we voor je kunnen doen. Overigens zijn rollators, scootmobiels of zelf meegebrachte zitkrukken in de zaal niet toegestaan. Loopkrukken zijn overigens toegestaan.

    • Is de locatie toegankelijk voor mindervaliden en rolstoelgebruikers?

      Er zijn in onze concertzalen geen zitplaatsen beschikbaar. De beide zalen zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers maar daarbij kan er geen rekening worden gehouden met placering. Wanneer je dus als rolstoelgebruiker arriveert en er is reeds (veel) ander publiek aanwezig, is er geen mogelijkheid meer om met de rolstoel bepaalde plekken in de zaal te bereiken (denk daarbij aan voor/vlakbij het podium). Bovendien willen we benadrukken dat de lift buiten werking treedt bij brandevacuatie, waardoor rolstoelgebruikers moeilijker van het balkon geëvacueerd kunnen worden.

      Er zijn rolstoeltoiletten aanwezig. Ook hiervoor geldt echter dat deze bij drukte moeilijk te bereiken zijn vanuit een volle zaal. Scootmobiels zijn vanwege het gemotoriseerde karakter niet in de zalen toegestaan. Bij evacuatie is het niet mogelijk om scootmobiels snel te evacueren.

    • Is er gehoorbescherming aanwezig op de locatie?

      We verkopen Alpine gehoorbescherming voor €5,50 per set, te verkrijgen in onze foyer.

  • Plan je route

    Muziekgieterij is gelegen aan Boschstraat 5, 6211 AS in Maastricht. De entree is aan de achterkant van het pand, het adres is Richie Backfireplein 10, 6211 AE Maastricht. Ook nog op zoek naar een plek om te overnachten?

  • Ik kom met de fiets

    Naast Muziekgieterij is een fietsenstalling gelegen, zodat ook de fietsende bezoeker van Muziekgieterij de fiets kan stallen. Op die manier parkeer je gratis en draag je ook nog een steentje bij aan het milieu.

  • Ik kom met het ov

    Muziekgieterij is ook bereikbaar met het openbaar vervoer. De dichtstbijzijnde bushalte is Bushalte Boschstraat/Maagdendries, gelegen op de Boschstraat. Vanaf hier loop je binnen 5 minuten Muziekgieterij binnen.

  • Lockers

    Om je spullen veilig op te bergen, bieden we lockers aan. Reserveer alvast een kluisje via deze pagina.

    Kom licht bepakt naar Muziekgieterij, er is namelijk geen plek voor grote tassen en overige bagage. Tassen groter dan A4-formaat mogen wegens veiligheidsregels niet mee de zaal in. Heb je om (bijvoorbeeld) medische redenen je tas nodig? Geen probleem. Spreek één van onze collega’s aan zodat we op de hoogte zijn.

    De afmetingen van de kluisjes zijn:

    • M = 224 x 300 x 400 (h x b x d) in mm
    • L = 450 x 300 x 400 (h x b x d) in mm (hier past een vinylplaat in, tip!)

    Reserveer een kluisje

    Een locker reserveren kan op twee manieren:

    1. Reserveer voorafgaand aan jouw bezoek je locker via deze pagina.

      Locker openen
      Na betaling ontvang je een e-mail van Keynius op het opgegeven e-mailadres. In de e-mail staan twee grote knoppen, ‘Locker openen’ en ‘Locker openen en vrijgeven’. Hiermee kun je tijdens jouw bezoek aan Muziekgieterij jouw kluisje bedienen.

    2. Reserveer jouw locker bij binnenkomst in Muziekgieterij, via het scannen van de QR-code.
      Scan met je smartphone de QR code in de wachtrij en open de reserveringspagina. Zorg ervoor dat het e-mailadres dat je invult correct is, want je ontvangt een e-mail waarmee je vervolgens gebruik kunt maken van je locker. Controleer jouw ingevulde gegevens en ga over tot betaling. Hierna heb je succesvol je locker gehuurd en kun je deze gaan gebruiken.

      Locker openen en vrijgeven
      Ben je klaar met je kluisje? Kies dan voor ‘Locker openen en vrijgeven’. Jouw locker gaat dan open en is klaar voor de volgende gebruiker. Hierna kun je dus geen gebruik meer maken van de locker.

    Muziekgieterij is niet aansprakelijk voor diefstal en/of het zoekraken van kledingstukken e.d. 

  • Voorwaarden lockers

    Privacy policy

    Onze privacy policy kun je hier vinden.

    Algemene voorwaarden bezoekers – Muziekgieterij

    Bij het gebruik van de locker verklaar je akkoord te gaan met onderstaande voorwaarden:

    1. Eigen verantwoordelijkheid
      Je bent te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de spullen die je in de locker bewaart. Muziekgieterij is niet aansprakelijk voor diefstal, verlies of beschadiging van de opgeslagen voorwerpen, tenzij er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid.
    2. Bevoegdheid tot controle
      Muziekgieterij behoudt zich het recht voor om voorwerpen te weigeren of de locker te openen en te inspecteren. Dit geldt ook voor voorwerpen die in afgesloten tassen, koffers of andere bagagevormen zijn geplaatst.
    3. Recht op weigering of vernietiging
      Muziekgieterij heeft het recht om voorwerpen te weigeren of te vernietigen. Door gebruik te maken van de locker doe je afstand van enige aanspraak op schadevergoeding in dit verband.
    4. Maximale waarde van opgeslagen voorwerpen
      Bewaar geen voorwerpen in de locker met een waarde van meer dan € 200,00. Muziekgieterij is niet aansprakelijk voor schade of verlies die dit bedrag overschrijdt.
    5. Ophalen van voorwerpen
      De voorwerpen moeten worden opgehaald tijdens de aangegeven openingstijden, direct na afloop van het evenement, of aan het einde van de huurperiode van de locker.
    6. Teruggave op basis van identificatie
      Voorwerpen worden teruggegeven aan degene die zich kan identificeren in combinatie met het gebruikte e-mail adres welke is gekoppeld aan de locker.
    7. Overschrijding van de bewaartermijn
      Indien de voorwerpen niet binnen de afgesproken termijn worden opgehaald, behouden wij ons het recht voor om de spullen tegen een hoger tarief op te slaan. De bijkomende kosten zijn voor rekening van de gebruiker of de persoon die aanspraak maakt op de voorwerpen.
    8. Vernietiging na drie maanden
      Alle voorwerpen die na drie maanden niet zijn opgehaald, worden vernietigd.
    9. Geen bedenktijd van toepassing
      Bij het huren van een locker voor een bepaalde periode is er geen bedenktijd van toepassing, vergelijkbaar met andere huurovereenkomsten zoals een vakantiehuis, hotelkamer of huurauto. Zie voor meer informatie: ConsuWijzer – Wanneer heb ik bedenktijd?.

    Heb je andere vragen? Stuur dan een e-mail naar info@muziekgieterij.nl

  • Foyer

    Een hapje eten of een drankje doen voorafgaand aan de show? Je kunt altijd terecht in onze foyer.

    De gezelligste ontmoetingsplaats van Maastricht ligt achter de poorten van Muziekgieterij. Als je de corridor doorloopt in de voormalige Timmerfabriek, is de ontvangsthal van het poppodium het eerste dat je ziet achter de metalen deuren. Erachter huist een foyer met een eigentijdse en eigenwijze inrichting, gecomplementeerd door een minstens zo eigenwijze menukaart. 

    Menu

    We houden van afwisseling, dus het actuele aanbod van eten en bierspecials wisselt voortdurend.

    Openingstijden foyer

    De foyer is geopend van 17:00 tot 00:00 op de dagen dat er een concert of event plaatsvindt. Op dagen dat er uitsluitend nachtevents zijn, is de foyer niet geopend. Wil je zeker zijn van je plekje? Reserveren van een tafel kan via dit e-mailadres.

  • Ticket support

    Niets is vervelender dan je tickets kwijt zijn, dat begrijpen we maar al te goed. Om die reden hebben we al de meest gestelde vragen voor je beantwoord in de FAQ. Staat jouw vraag niet ertussen? Neem dan contact op met Stager.

  • Gevonden voorwerpen

    Heb je een concert bezocht of een avondje gefeest en kom je er bij thuiskomst achter dat je iets bent kwijtgeraakt bij Muziekgieterij? De kans is groot dat we je spullen hebben gevonden of dat een medebezoeker ze bij ons heeft afgegeven.

    Bewaren

    Iets verloren of vergeten tijdens je bezoek? Wij bewaren gevonden voorwerpen twee weken. De vraag of we jouw voorwerp hebben gevonden, kun je stellen via e-mail. Na vier weken brengen we gevonden voorwerpen zoals paspoorten en identiteitskaarten naar de gemeente. Andere spullen worden vernietigd of afgevoerd. Neem contact op met de gemeente Maastricht om te controleren of jouw voorwerp bij de gemeente is.

  • FAQ

    Algemeen

    • Wat zijn de aanvangstijden van een event?

      De actuele tijden staan altijd bij het event op deze website. Hieronder vind je een overzicht van alle openingstijden.

      CONCERTEN

      MA/DI/WO/DO:

      Foyer open: 17:00
      Deuren open: 19:30
      Voorprogramma: 20:00
      Hoofdact: 21:00
      Einde: 22:30
      Foyer dicht: 00:00

      VRIJ/ZAT/ZO:

      Foyer open: 17:00
      Deuren open: 19:30
      Voorprogramma: 20:00
      Hoofdact: 21:00
      Einde show: 22:30
      Foyer dicht: 00:00

      NACHTPROGRAMMERING

      Open: 23:30
      Einde: 05:30

      CONCERT & NACHTPROGRAMMERING OP DEZELFDE DAG

      Foyer open: 17:00
      Deuren open: 19:00
      Voorprogramma: 19:30
      Hoofdact: 20:30
      Zaal concert dicht: 22:30
      Overgang naar dance event: 23:30
      Einde: 05:30

      Deze aanvangstijden zijn indicatief en onder voorbehoud.

    • Mag ik mijn camera meenemen?

      Een simpele digitale camera, zoals je smartphone, mag je meenemen, maar flitsen is niet toegestaan. Fotograferen met professionele apparatuur mag alleen met toestemming van de artiest, in dat geval krijg je van ons een persaccreditatie.

    • Kan ik mijn ticket laten scannen vanaf mijn telefoon?

      Ja, graag zelfs. Dat scheelt weer papier. Zet hiervoor de helderheid van je beeldscherm op maximale felheid en zoom in op de barcode. Dat zorgt voor een snellere doorstroming aan de deur.

    • Kan ik contactloos betalen in Muziekgieterij?

      Muziekgieterij is cashless, dit houdt in dat we geen contant geld meer accepteren bij de entree en aan de bar/muntenautomaat. Bij de bar betaal je nu contactloos met je betaalpas of je smartphone (Apple Pay, Google Pay of vergelijkbaar). Dit houdt ook in dat je geen munten meer kunt kopen.

    • Ik ben iets kwijtgeraakt, hebben jullie het misschien gevonden?

      Kijk voor informatie over verloren spullen op de pagina 'Gevonden voorwerpen'.

    • Is er gehoorbescherming aanwezig op de locatie?

      We verkopen Alpine gehoorbescherming voor €5,50 per set, te verkrijgen in onze foyer.

    • Waar mag ik roken?

      Muziekgieterij is een rookvrije locatie.

    • Wat is de minimumleeftijd?

      De concerten zijn toegankelijk vanaf 14 jaar, tenzij anders aangegeven. Als je jonger bent, is begeleiding door een volwassene verplicht. Voor toegang tot dance-evenementen is de minimumleeftijd 18 jaar, tenzij de organisatie een andere leeftijd heeft aangegeven.

      Alle bezoekers dienen een geldig legitimatiebewijs te kunnen overleggen wanneer daarom wordt verzocht.

    • Hebben jullie lockers?

      Ja, we hebben kluisjes. Een locker reserveren kan op twee manieren:

      1. Reserveer voorafgaand aan jouw bezoek je locker via deze site.

        Locker openen
        Na betaling ontvang je een e-mail van Keynius op het opgegeven e-mailadres. In de e-mail staan twee grote knoppen, 'Locker openen' en 'Locker openen en vrijgeven'. Hiermee kun je tijdens jouw bezoek aan Muziekgieterij jouw kluisje bedienen.

      2. Reserveer jouw locker bij binnenkomst in Muziekgieterij, via het scannen van de QR-code.
        Scan met je smartphone de QR code in de wachtrij en open de reserveringspagina. Zorg ervoor dat het e-mailadres dat je invult correct is, want je ontvangt een e-mail waarmee je vervolgens gebruik kunt maken van je locker. Controleer jouw ingevulde gegevens en ga over tot betaling. Hierna heb je succesvol je locker gehuurd en kun je deze gaan gebruiken.

        Locker openen en vrijgeven
        Ben je klaar met je kluisje? Kies dan voor 'Locker openen en vrijgeven'. Jouw locker gaat dan open en is klaar voor de volgende gebruiker. Hierna kun je dus geen gebruik meer maken van de locker.

      Kom licht bepakt naar Muziekgieterij, er is namelijk geen plek voor grote tassen en overige bagage. Tassen groter dan A4-formaat mogen wegens veiligheidsregels niet mee de zaal in. Heb je om (bijvoorbeeld) medische redenen je tas nodig? No problem. Spreek één van onze collega's aan zodat we op de hoogte zijn.

      Muziekgieterij is niet aansprakelijk voor diefstal en/of het zoekraken van kledingstukken e.d. 

    • Waar vind ik de huisregels?

      Onze huisregels vind je terug in de algemene voorwaarden, onder artikel 5.

    • Staat je vraag niet erbij?

      Mail ons gerust op één van de onderstaande adressen:

    Bereikbaarheid

    Tickets

    • Ik ben mijn tickets kwijt! Wat nu?

      Tickets die via Stager zijn aangekocht, maar niet in je inbox ontvangen zijn kun je op deze pagina opvragen.

    • Wanneer begint de voorverkoop?

      De voorverkoopdatum en -tijd staan vermeld op de betreffende eventpagina op onze website, je kunt je ook aanmelden voor een notificatie per e-mail op het moment dat de presale start. Dit moment wordt bepaald in samenspraak met de vertegenwoordiger van de artiest. Vaak begint de voorverkoop op vrijdag om 10:00 uur, maar check het altijd om zeker te weten dat je er op tijd bij bent.

    • Hoe kan het dat een show zo snel uitverkocht raakt?

      Soms willen meer mensen naar een programma dan het aantal kaarten dat beschikbaar is. De vraag naar kaarten is dan groter dan de capaciteit van de zaal, dat merk je ook in de wachtrij van onze ticketshop. Hier hebben wij overigens geen invloed op, de plekken in de wachtrij worden automatisch toegewezen. Tip: ververs je pagina niet, anders krijg je mogelijk een andere plek in de rij.

    • Accepteren jullie ook cadeaubonnen?

      Helaas ondersteunt ons ticketsysteem geen cadeaubonnen. Dit geldt ook voor VVV-bonnen en podiumcadeaukaarten.

    • De show is geannuleerd, hoe nu verder?

      Alle ticketkopers van een afgelaste show hebben hierover een e-mail ontvangen met meer informatie over deze show en hun ticket(s). Heb jij als tickethouder geen informatie ontvangen? Neem dan contact op met ons op.

    • Ik heb mijn tickets nog niet ontvangen, is er iets mis?

      Sinds begin 2024 maken we gebruik van 'sealed tickets', dit is om zwarthandel tegen te gaan. We zagen namelijk dat bij een groot aantal shows zwarthandelaren tickets opkochten en dat deze tickets voor woekerprijzen verkocht werden. Dat is natuurlijk niet fair naar andere bezoekers, die ook graag een ticket hadden willen kopen. De sealed ticket-functie betekent dat deze tickets pas op een later moment worden vrijgegeven en dat deze tussentijds uitsluitend verkocht kunnen worden via Ticketswap met een minimaal percentage dat men aan de prijs kan toevoegen. Dit werkt ontmoedigend zien we, waardoor meer échte bezoekers gelijk een ticket kunnen kopen.

      Je ontvangt je tickets 48 uur vóór aanvang van het event.

    • Kan ik op een reservelijst worden geplaatst wanneer een concert is uitverkocht?

      Als een concert uitverkocht is, registreren wij geen annuleringen. Het plaatsen op een reservelijst is daarom helaas niet mogelijk. Ook hiervoor adviseren we je om Ticketswap in de gaten te houden.

    • Is het mogelijk om reeds gekochte tickets te retourneren of om te ruilen?

      Helaas is het niet mogelijk om reeds aangeschafte tickets retour te nemen of om te ruilen (zie ticketvoorwaarden). Ook op onze website en de website van Stager staat dit duidelijk vermeld. Om fraudebeperking met QR-codes te voorkomen en vanwege administratieve redenen, kunnen we hierin ook geen uitzonderingen maken. Voor verdere vragen hierover kun je contact opnemen met Stager.

      Tip: bied je tickets aan via Ticketswap en vervolgens via de betreffende eventpagina van Muziekgieterij op Facebook.

    • Wat gebeurt er met mijn tickets als een event wordt verplaatst?

      De tickets blijven gewoon geldig voor de nieuwe datum, dit wordt ook in een e-mail aan alle tickethouders gecommuniceerd. Mocht je op de nieuwe datum verhinderd zijn, vragen we je om te overwegen deze kaarten via Ticketswap aan te bieden. Administratief gezien levert dat in deze situatie veel minder handelingen op en verlicht dat de druk bij ons als organisatie aanzienlijk. Daarnaast is dit voor jou als ticketbezitter een veel snellere manier om je ticketgeld terug te krijgen.

      Heb jij als tickethouder geen informatie ontvangen? Neem dan contact op met ons op.

    • Waar kan ik tickets kopen?

      Je kunt de tickets online via onze website kopen, je kunt deze vinden in onze agenda.

    Toegankelijkheid

    • Waar kan ik parkeren?

      Om en nabij het Sphinxkwartier zijn diverse parkeerplaatsen, de dichtstbijzijnde is parking Sphinxterrein. Verderop is er ook de mogelijkheid om onder winkelcentrum Mosae Forum of bij het Bassin te parkeren.

      Hieronder de adressen voor de navigatie:
      Parking Frontenpark
      Parking Sphinxterrein
      Parking Mosae Forum
      Parking Bassin

      Vind alle informatie rondom de bereikbaarheid van Muziekgieterij op de Plan je bezoek-pagina.

    • Zijn er zitplaatsen tijdens een concert?

      Nee, tenzij dit expliciet aangegeven wordt bij het betreffende event op onze website, zijn er geen zitplaatsen bij een concert. Ben je echter slecht ter been of kun je om een andere reden niet lang staan, neem dan tot uiterlijk drie dagen voor aanvang van het evenement contact met ons op en we gaan kijken wat we voor je kunnen doen. Overigens zijn rollators, scootmobiels of zelf meegebrachte zitkrukken in de zaal niet toegestaan. Loopkrukken zijn overigens toegestaan.

    • Is de locatie toegankelijk voor mindervaliden en rolstoelgebruikers?

      Er zijn in onze concertzalen geen zitplaatsen beschikbaar. De beide zalen zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers maar daarbij kan er geen rekening worden gehouden met placering. Wanneer je dus als rolstoelgebruiker arriveert en er is reeds (veel) ander publiek aanwezig, is er geen mogelijkheid meer om met de rolstoel bepaalde plekken in de zaal te bereiken (denk daarbij aan voor/vlakbij het podium). Bovendien willen we benadrukken dat de lift buiten werking treedt bij brandevacuatie, waardoor rolstoelgebruikers moeilijker van het balkon geëvacueerd kunnen worden.

      Er zijn rolstoeltoiletten aanwezig. Ook hiervoor geldt echter dat deze bij drukte moeilijk te bereiken zijn vanuit een volle zaal. Scootmobiels zijn vanwege het gemotoriseerde karakter niet in de zalen toegestaan. Bij evacuatie is het niet mogelijk om scootmobiels snel te evacueren.

    • Is er gehoorbescherming aanwezig op de locatie?

      We verkopen Alpine gehoorbescherming voor €5,50 per set, te verkrijgen in onze foyer.

  • Contact

    Adresgegevens

    Kantoor: Boschstraat 5, 6211 AE Maastricht

    Ingang bezoekers: Richie Backfireplein 10, 6211 AE Maastricht
    Tel: +31 (0)43 343 3337

    Op de plan je bezoek-pagina lees je alle informatie over hoe je Muziekgieterij kunt bezoeken.

    Openingstijden

    Ons kantoor is iedere werkdag geopend van 9:00 tot 17:00 uur. Op die momenten zijn wij zowel telefonisch als via e-mail, social media en chat bereikbaar. Buiten kantoortijden kan de reactietijd wat verder oplopen.

    Social media

    Like Muziekgieterij op Facebook
    Volg Muziekgieterij op Twitter
    Volg Muziekgieterij op Instagram
    Volg Muziekgieterij op YouTube

    Pers