Van onze historie tot waar we nu staan: hier vind je alles wat je over Muziekgieterij wilt weten. We zijn trots op onze historie, partners en projecten, maar ook op hoe we duurzaam ondernemen. 

Ben je op zoek naar informatie over parkeren, onze foyer of gevonden voorwerpen, ga dan naar de Praktisch-pagina.

  • Vacatures

    Word deel van het team van Muziekgieterij!

    Bij Muziekgieterij, hét podium voor livemuziek in Maastricht, draait alles om passie voor muziek, creativiteit en verbinding. Ons team werkt elke dag aan het creëren van onvergetelijke ervaringen voor artiesten en bezoekers. Of je nu betrokken bent bij de organisatie van concerten, techniek, horeca of marketing, bij Muziekgieterij sta je midden in de muziekwereld.

    Waarom werken bij Muziekgieterij?

    • Creatieve omgeving: Werk op een plek waar muziek en cultuur samenkomen.
    • Dynamisch team: Je komt terecht in een hecht team vol gedreven professionals en vrijwilligers.
    • Ontwikkeling en groei: Wij bieden ruimte voor persoonlijke groei en het ontwikkelen van je talenten.
    • Midden in Maastricht: Geniet van een inspirerende werkplek in het bruisende hart van de stad.
    • Toegang tot muziek: Beleef onze concerten en evenementen van dichtbij!

    Wij zijn altijd op zoek naar energieke en gepassioneerde mensen die willen bijdragen aan ons succes. Of je nu een ervaren professional bent of een starter met grote dromen, er is bij ons altijd plek voor talent.

    Bekijk onze openstaande vacatures en ontdek hoe jij onderdeel kunt worden van ons team. Samen bouwen we verder aan een plek waar muziek leeft en mensen samenkomen.

    Kijk hieronder om onze vacatures te bekijken en jouw muzikale reis bij Muziekgieterij te beginnen!

    Andere vacatures

    Keuken
    Zelfstandig werkend kok
    per: 01-02-2025
    Marketing
    Stage: content en marketing
    per: 01-02-2025

  • Over Muziekgieterij

    Onze missie

    Stichting Muziekgieterij zet zich in voor een solide basis binnen de muziekscene in Maastricht en haar Euregionale omgeving, die toegankelijk is voor iedereen. Van pop-rock, tot indie en urban, en van opkomende zangers tot bekende bands. Onze drijfveer is de voorliefde voor muziek. 

    Onze kernwaardes zijn daarom ook:

    • Inclusiviteit; waarbij het team zich ontfermt over bezoeker en artiest en ervoor zorgt dat zij zich welkom voelen. Muziekgieterij is een ontmoetingsplaats voor muzikanten en publiek
    • Innovativiteit; deze is niet alleen gericht op de programmering die zorgt voor nieuwe ontdekkingen voor haar publiek, maar ook op de manier van werken. Zo worden er altijd oplossingen gezocht waardoor een bezoeker kan genieten van de muziek, in Muziekgieterij of daarbuiten.
    • Internationaliteit; het internationale karakter komt niet alleen door de ligging van het poppodium, maar ook door de mentaliteit van het team.

    Visie

    Ons doel is om Muziekgieterij als ‘the place to be’ te versterken en verankeren voor (alternatieve) popmuziek in Maastricht en de Euregio, en zo een positieve impact te maken op al onze bezoekers, makers en artiesten.

    Historie

    Muziekgieterij is één van de jongste poppodia van Nederland. Ze werd opgericht in 2004 en is in minder dan 20 jaar uitgegroeid tot de smaakmaker van Maastricht én de Euregio. Je leest erover op onze historie-pagina.

    Hoe doen we dit?

    Door een volwaardige programmering aan te bieden voor zowel de podia als voor het productiehuis, wil Muziekgieterij een plek voor iedereen kunnen zijn. Ook door het (mede-)programmeren van meerdere festivals wordt dit doel nagestreefd.

    Er wordt daarbij niet alleen naar het huidige aanbod gekeken, maar ook naar het aanbod van morgen. Met talentontwikkeling, onder de vlag van het in 2019 opgezette productiehuis, worden ook nieuwe artiesten, bands en scholieren bij de hand genomen. Hierdoor wordt het beoefenen en beleven van muziek toegankelijker.

    Programmering

    In de verschillende zalen van Muziekgieterij vinden er meerdere malen per week evenementen en concerten plaats, zowel overdag als in de avond en ’s nachts. We hebben electronic, world, urban, pop-rock, heavy, indie, en alle subgenres die daarbinnen horen. 

    Productiehuis

    Binnen het productiehuis wordt op meerdere vlakken gewerkt: de ‘volwassen’ bands worden middels livesessies in de studio in de spotlights gezet. Ook brengt het productiehuis muziek uit via het M-PX-label. Aankomende bands worden begeleid in het talentontwikkelingstraject en de schoolgaande kinderen worden warm gemaakt voor het bespelen van instrumenten.

  • Historie Muziekgieterij

    ​In 2004 is Muziekgieterij opgericht. Door de sluiting van de Kombi in 1987 repeteerde een groot deel van de Maastrichtse popscene  in de oude Ceylonfabriek aan de Sandersweg in Maastricht. In 2004 werd het eerste businessplan geschreven voor de huidige Stichting Muziekgieterij.

    In 2007 kon de stichting zich met hulp van de gemeente, antikraak huisvesten in het oude L1 gebouw aan de Bankastraat. Met drie repetitieruimtes, een DJ Laboratorium, een studio, een club (cap. 250 bezoekers) en een festival (BRUIS) werd dat jaar een vliegende start gemaakt. Wegens groot succes nam Muziekgieterij in 2009, in gezamenlijk overleg met de gemeente, de vervolgstap.

    Muziekgieterij werd opgenomen in het culturele beleid van de stad en er ontstond een subsidierelatie met de gemeente Maastricht. In 2012 waren de bezoekersaantallen en de frequentie van de producties inmiddels dusdanig hoog dat dit gepaard ging met behoorlijke overlast voor de wijk Mariaberg. Muziekgieterij moest dan ook de deuren van de Bankastraat in juni 2012 sluiten.

    In maart 2013 werd Muziekgieterij tijdelijk gevestigd in de Timmerfabriek (onderdeel oude Sphinxfabrieken), zowel voor de concertfunctie als de kantoorfunctie.

    De productiefunctie bleek op deze locatie echter niet mogelijk en deze werd op een laag pitje gezet.
    In het prachtige historische gebouw werd, tot de dag van de verhuizing naar de nieuwe Muziekgieterij, een concertzaal geëxploiteerd met een capaciteit van 650 bezoekers.

    Vanaf de eerste dag in de Timmerfabriek stonden gevestigde namen naast nieuw talent en kregen opkomende stromingen de kans een breed publiek te bereiken. Muziekgieterij werd een begrip in de regio en kon zich permanent vestigen in de Timmerfabriek.

    In 2017 kreeg de popcultuur de waardering en erkenning van de gemeente en startte de verbouwing en nieuwbouw (naar ontwerp van Maurer United) van de nieuwe Muziekgieterij in de Timmerfabriek.

    De officiële opening vond plaats in september 2019 en hiermee kreeg de stad Maastricht weer een volwaardig professioneel poppodium met twee zalen (capaciteit 1100 en 420 bezoekers), zes repetitieruimtes, een studio en een foyer, waarmee Muziekgieterij een belangrijke impuls aan de ontwikkeling van het Sphinxkwartier geeft.

  • Organisatie

    Muziekgieterij is een non-profit organisatie: een stichting met culturele en maatschappelijke doelstellingen met een ANBI-status.

    Organisatie

    Aan het hoofd van de organisatie staan zakelijk directeur Richard Loomans en creatief directeur Wim Smeets. Zij geven leiding aan een team dat verantwoordelijk is voor de totstandkoming van het programma, de directiestaf, de marketing, productie, techniek, gebouwbeheer, horeca en publieksservice.

    Raad van Toezicht

    De Raad van Toezicht van Stichting Muziekgieterij bestaat uit: Nico Gerardu (voorzitter), Theo Thuis en Stijn Huijts.

  • Code of conduct

    Muziekgieterij is een dynamische, open ontmoetingsplaats die een veilige omgeving biedt voor artiesten, medewerkers, gasten en bezoekers. Respect, gelijkheid, integriteit, openheid en aandacht voor anderen staan centraal. Ongewenst gedrag, zoals seksuele intimidatie, agressie, pesten of discriminatie, wordt niet getolereerd. We nemen ongewenst gedrag serieus en handelen snel en gepast. Deze boodschap wordt door de hele organisatie uitgedragen, van management tot backstage.

    Veilige werkplek

    Muziekgieterij draagt verantwoordelijkheid voor een positieve en veilige werkomgeving waarin iedereen—of je nu artiest, medewerker of bezoeker bent—zich kan ontwikkelen. Respect voor elkaar, ongeacht afkomst, geloof, seksuele voorkeur, handicap of positie, is essentieel. We geloven in openheid en inclusiviteit, en daarom is ongewenst gedrag onacceptabel.

    Op maat gemaakte oplossingen

    We houden rekening met individuele situaties en zoeken naar passende oplossingen. Heldere regels vormen de basis, maar vertrouwen en flexibiliteit staan voorop. Iedereen die betrokken is bij Muziekgieterij wordt geacht deze principes te respecteren en uit te dragen tijdens hun aanwezigheid in de venue.

    Verantwoordelijkheid voor elkaar

    We verwachten van iedereen—artiesten, medewerkers en bezoekers—dat zij bijdragen aan een positieve sfeer. Ongewenst gedrag moet altijd worden aangekaart, of het nu direct is met de betrokken persoon of via derden.

    Toezicht en ondersteuning

    Muziekgieterij heeft een vertrouwenspersoon aangesteld waar mensen terecht kunnen bij problemen. Haar naam is Ingrid Caniels en is bereikbaar via +31 (0)85.1307 814. We werken samen met externe experts wanneer dat nodig is en bieden professionele ondersteuning bij het aanpakken van ongewenst gedrag.

    Protocol bij conflicten

    Bij conflicten of ongewenst gedrag luistert Muziekgieterij naar alle betrokkenen, zoekt naar bemiddeling en neemt passende maatregelen als dat nodig is. In extreme gevallen kan er een formele waarschuwing of zelfs uitsluiting volgen. Gevoelige zaken worden discreet behandeld om de privacy van betrokkenen te waarborgen.

  • Persaccreditatie


  • ANBI Status

    Stichting Muziekgieterij staat bij de Belastingdienst geregistreerd als een algemeen nut beogende instelling (ANBI).

    Vanaf 1 januari 2021 gelden er nieuwe voorwaarden voor ANBI’s. De verstrekking van informatie door goede doelen via internet is vanaf die datum een wettelijke voorwaarde voor behoud van de ANBI-status. Vanuit publieksbelang wordt immers meer (gratis) transparantie geëist van de ANBI’s.

    Stichting Muziekgieterij voldoet aan deze eisen en publiceert op haar internetsite de gevraagde gegevens. Voor alle duidelijkheid wordt hieronder een opsomming en verwijzing gegeven:

    Documenten:

  • Inschrijven nieuwsbrief

    Niks meer missen?

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang exclusieve updates, het laatste nieuws en speciale aankondigingen direct in je inbox!

  • Algemene voorwaarden

    Algemene bezoekersvoorwaarden van de bij de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF) aangesloten podia en festivals.

    Dit zijn de algemene bezoekersvoorwaarden van de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF). Hierin leest u welke rechten en plichten u als bezoeker heeft. Deze versie is het laatst bijgewerkt op 11 maart 2020.

    Artikel 1 Wanneer zijn deze voorwaarden van toepassing?

    Deze Algemene Bezoekersvoorwaarden zijn van toepassing op iedere overeenkomst tussen de Onderneming en een Bezoeker (en de handelingen ter uitvoering van die overeenkomst). Daarnaast gelden deze Algemene Bezoekersvoorwaarden voor eenieder die een Evenement bijwoont, zonder dat de betrokkene direct of indirect een overeenkomst met de Onderneming heeft gesloten.

    Artikel 2 Wat betekenen bepaalde begrippen?

    In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

    • Bezoeker: de natuurlijke of rechtspersoon die op de een of andere wijze, direct of indirect, als bezoeker of anderszins een overeenkomst met de Onderneming sluit ter zake van het bijwonen van een door de Onderneming of Derde te organiseren Evenement.
    • Evenement: iedere (muziek)uitvoering, voorstelling en/of manifestatie, die plaatsvindt op een Locatie.
    • Derde: de natuurlijke of rechtspersoon die op de een of andere wijze, direct of indirect, als organisator van een Evenement betrokken is.
    • Onderneming: poppodium of festival dat aangesloten is bij de VNPF en deze algemene bezoekersvoorwaarden van toepassing heeft verklaard.  VNPF-leden kunnen namelijk ook eigen voorwaarden hebben.
    • Locatie: de plaats (gebouw, terrein of velden) die door de Onderneming worden ingezet ten behoeve van het Evenement.
    • Toegangsbewijs: een geldig bewijs dat het recht op toegang tot een Evenement geeft. Een toegangsbewijs kan bestaan uit een door of vanwege de Onderneming verstrekt (fysiek of digitaal) document voorzien van een digitale code of enkel een digitale code. De digitale code is een unieke code en kan door een scanner gelezen worden. Het toegangsbewijs is eigendom van de Onderneming.
    • (Voor)verkoopadres: door de Onderneming voor het verstrekken van toegangsbewijzen ingeschakelde (officiële) (voor)verkooporganisatie.
    • VNPF: Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals, Bataviastraat 24, Unit 1.13, 1095 ET Amsterdam, KvK 40597258. Een actuele lijst van de poppodia en festivals die zijn aangesloten bij de VNPF is te vinden op www.vnpf.nl

    Artikel 3 Toegangsbewijzen

    3.1 Wanneer komt de overeenkomst tot stand?
    De overeenkomst tussen de Onderneming en de Bezoeker tot stand op het moment dat de Bezoeker een Toegangsbewijs koopt voor het Evenement bij de Onderneming of een (Voor)verkoopadres.

    3.2 Het Toegangsbewijs
    Het Toegangsbewijs wordt eenmalig verstrekt en geeft één Bezoeker recht op toegang tot het Evenement. Een Toegangsbewijs geeft geen recht op toegang na aanvang of na afloop van het betreffende Evenement.

    3.3 Houder: recht op toegang
    De houder van het Toegangsbewijs die het Toegangsbewijs als eerste toont bij aanvang van het Evenement krijgt toegang. De Onderneming mag ervan uitgaan dat deze houder ook de rechthebbende is en is niet verplicht om de geldigheid van het Toegangsbewijs en/of de identiteit van de houder te onderzoeken.

    3.4 Verlies, diefstal, beschadiging of misbruik
    Vanaf het moment dat het Toegangsbewijs aan de Bezoeker ter beschikking is gesteld, rust op de Bezoeker het risico van verlies, diefstal, beschadiging of misbruik van het Toegangsbewijs, etc.

    3.5 Geldigheid toegangsbewijs
    De Onderneming kan alleen voor de geldigheid van het Toegangsbewijs instaan, als het Toegangsbewijs is gekocht bij de Onderneming of een (Voor)verkoopadres. Op de Bezoeker rust de bewijslast dat hij het Toegangsbewijs heeft gekocht bij de Onderneming of een (Voor)verkoopadres.

    3.6 Toegangsbewijs niet ontvangen
    De Onderneming kan de ontvangst van het Toegangsbewijs niet garanderen. Als de Bezoeker geen Toegangsbewijs heeft ontvangen, dient hij dit tijdig voor het Evenement, aan de Onderneming te melden. Tijdig wil zeggen in een dusdanig stadium voor aanvang van het Evenement zodat de Onderneming het gekochte Toegangsbewijs ongeldig kan maken en een nieuw Toegangsbewijs kan verstrekken. Als het Toegangsbewijs is gekocht bij de Onderneming of een (Voor)verkoopadres, dan ontvangt de Bezoeker een nieuw Toegangsbewijs. Op de Bezoeker rust de bewijslast dat hij het Toegangsbewijs heeft gekocht bij de Onderneming of een (Voor)verkoopadres. Bij gebrek aan bewijs is de Onderneming niet verplicht de Bezoeker een nieuw Toegangsbewijs te verstrekken.

    3.7 Maximum aantal toegangsbewijzen 
    De Onderneming heeft het recht om een maximum te stellen aan het aantal te bestellen Toegangsbewijzen per Bezoeker. De Bezoeker is verplicht zich aan het gestelde maximum te houden.

    3.8 Servicekosten
    De Onderneming of het (Voor)verkoopadres is gerechtigd om de Bezoeker bovenop de prijs voor het Toegangsbewijs een vergoeding in rekening te brengen ter dekking van de kosten gemoeid met de totstandkoming van de overeenkomst (hierna: servicekosten).

    3.9 Retourneren 
    Toegangsbewijzen kunnen niet worden geretourneerd. Het bepaalde in artikel 6:230p sub e BW is van toepassing op toegangsbewijzen.

    3.10 Lidmaatschap
    De Onderneming is gerechtigd om aan het recht op toegang de voorwaarde te verbinden dat de Bezoeker voorafgaand aan het bijwonen van het Evenement tegen betaling lid wordt van de Onderneming.

    Artikel 4 Verkoop en overdracht van het Toegangsbewijs

    4.1 Verbod op doorverkoop
    De Bezoeker is verplicht om het Toegangsbewijs voor zichzelf te houden en mag dit niet op enigerlei wijze aan derden verkopen, ter verkoop aanbieden of in het kader van commerciële doeleinden verstrekken.

    4.2 Verbod op reclame
    De Bezoeker mag op geen enkele wijze reclame of enige (andere) vorm van publiciteit maken in verband met het Evenement en/of een onderdeel daarvan als dit gebeurt met de intentie om het Toegangsbewijs (door) te verkopen, een en ander naar het oordeel van de Onderneming.

    4.3 Overdracht van toegangsbewijs
    De Bezoeker die zijn Toegangsbewijs om niet (gratis) en niet in het kader van commerciële doeleinden aan derden geeft, is verplicht de verplichtingen , verwoord in deze Algemene Bezoekersvoorwaarden, op te leggen aan degene aan wie hij het Toegangsbewijs overdraagt. De Bezoeker staat ervoor in dat die derde deze verplichtingen nakomt.

    4.4 Boete bij schending (consument)
    Als de Bezoeker een natuurlijk persoon is die niet handelt in uitoefening van een beroep of bedrijf (hierna: consument), dan is de Bezoeker bij overtreding van elke verplichting zoals genoemd in dit artikel, een direct opeisbare boete van € 1.000,- per overtreding per toegangsbewijs aan de Onderneming verschuldigd en € 250,- voor iedere dag dat de overtreding voortduurt met een maximum van € 15.000,-, onverminderd het recht van de Onderneming om van de Bezoeker nakoming en/of vergoeding van de geleden of nog te lijden schade te vorderen.

    4.5 Boete bij schending (niet-consument)
    Als de Bezoeker geen consument is, dan is de Bezoeker bij overtreding van elke verplichting zoals genoemd in dit artikel, een direct opeisbare boete van € 10.000,- per overtreding per toegangsbewijs aan de Onderneming verschuldigd en € 5.000,- voor iedere dag dat de overtreding voortduurt met een maximum van € 40.000,-, onverminderd het recht van de Onderneming om van de Bezoeker nakoming en/of vergoeding van de geleden of nog te lijden schade te vorderen.

    4.6 Toegangsbewijs ongeldig
    Een Toegangsbewijs dat is of wordt doorverkocht en/of voor commerciële doeleinden wordt gebruikt, kan door de Onderneming conform artikel 6.1 van deze Algemene Bezoekersvoorwaarden ongeldig worden gemaakt. Een ongeldig gemaakt Toegangsbewijs geeft geen recht (meer) op toegang tot het Evenement.

    Artikel 5 Huisregels van de Locatie

    5.1 Goed gedrag
    De Bezoeker is verplicht zich te gedragen in overeenstemming met de openbare orde, de goede zeden en de normen van fatsoen. Bezoeker is ook verplicht om de huisregels en instructies van (beveiliging)medewerkers van de Onderneming op te volgen. Als de bezoeker op enigerlei wijze in strijd handelt met deze normen, de huisregels en/of instructies, kan de Bezoeker (verdere) toegang tot de Locatie worden ontzegd, zonder dat de Bezoeker recht heeft op restitutie van enige vergoeding.

    5.2 Identificatie
    De Bezoeker kan door de Onderneming gevraagd worden zich te identificeren door middel van legitimatie of Toegangsbewijs, bijvoorbeeld om de leeftijd te controleren in verband met de verplichting van het niet verstrekken van alcohol aan personen met een leeftijd jonger dan 18 jaar. Als de Bezoeker geen identificatie kan laten zien of deze weigert te tonen, kan deze de (verdere) toegang tot de Locatie worden geweigerd zonder dat de Bezoeker recht heeft op restitutie van enige vergoeding.

    5.3 Fouillering en controle bagage
    De Bezoeker is verplicht om mee te werken aan fouillering (inclusief eventuele controle van meegevoerde handbagage) bij bezoek van het Evenement. Indien medewerking door de Bezoeker wordt geweigerd, kan de Bezoeker de (verdere) toegang tot de Locatie worden ontzegd, zonder dat de Bezoeker recht heeft op restitutie van enige vergoeding.

    5.4 Algemene huisregels
    Het is de Bezoeker onder meer verboden:

    1. Foto-, film- en andere opnameapparatuur mee te nemen naar de Locatie. Opnameapparatuur kan in beslag worden genomen voor de duur van het Evenement
    2. Registratie van het Evenement in welke vorm dan ook, waaronder begrepen fotograferen, filmen en het maken van (andere) geluids-, en/of beeldopnamen, alsook nadruk van en/of overname uit het programma(-boekje), posters en andere drukwerken. Alle zodanige registraties kunnen in beslag worden genomen en worden vernietigd.
    3. Te roken op de Locatie.
    4. Glaswerk, plastic flessen, blik en/of gevaarlijke voorwerpen en/of hinderlijke voorwerpen en/of etenswaren en/of (alcoholhoudende) dranken mee te brengen naar de Locatie, op straffe van inbeslagname van deze zaken.
    5. Drugs mee te brengen naar de Locatie, op straffe van inbeslagname van deze zaken, en in sommige gevallen aanhouding en aangifte bij de politie.
    6. Gezichtsbedekkende kleding te dragen, als bij een Evenement sprake is van identiteitscontroles en/of veiligheidsrisico’s. Een Bezoeker van wie het gezicht niet zichtbaar is, kan de toegang tot de Locatie ontzegd worden.
    7. Grote (rug)tassen, kinderdraagzakken op de rug, kinderwagens of andere grote objecten mee te brengen naar de Locatie.
    8. Beschadigingen aan te richten aan de Locatie. De Bezoeker is aansprakelijk voor iedere beschadiging die door hem wordt aangericht in of aan de Locatie.
    9. Op de Locatie goederen van welke aard dan ook aan andere Bezoekers of derden te koop aanbieden, dan wel kosteloos te verschaffen, zonder expliciete toestemming van de Onderneming.
    10. Andere Bezoekers te hinderen, zoals ongepast gedrag (daaronder begrepen molest) en diefstal.
    11. Openbaar dronkenschap te vertonen of onder invloed van drugs de Locatie te betreden.
    12. Te crowdsurfen, te stagediven of vergelijkbare handelingen te verrichten.
    13. Dieren niet zijnde een hulphond mee te brengen naar de Locatie.

    5.5 Cameratoezicht
    De Onderneming houdt cameratoezicht op de Locatie, voorafgaand, tijdens en/of na afloop van een Evenement in verband met de bescherming van personen en eigendommen toebehorend aan de Onderneming en/of Derde. Camerabeelden worden gedurende een door de Onderneming te bepalen periode bewaard en niet langer dan strikt noodzakelijk.

    5.6 COVID-19-maatregelen
    Nu de poppodia, na enkele maanden gesloten te zijn door COVID-19, weer langzaam haar deuren mogen openen is er een protocol van kracht. Je leest het volledige protocol op de website van de VNPF.

    Artikel 6 Rechten van de Onderneming

    6.1 Ontbinding van overeenkomst
    Bij overtreding door de Bezoeker van (één of meer van) de bepalingen zoals genoemd in deze Algemene Bezoekersvoorwaarden is de Bezoeker van rechtswege in verzuim zonder dat een nadere ingebrekestelling is vereist en is de Onderneming gerechtigd de koop met onmiddellijke ingang en zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden en/of de Bezoeker de (verdere) toegang tot het Evenement te weigeren, bijvoorbeeld door middel van het ongeldig maken van het Toegangsbewijs, zonder dat de Bezoeker recht heeft op restitutie van enige vergoeding. Een ongeldig gemaakt Toegangsbewijs geeft geen recht (meer) op toegang tot het Evenement.

    6.2 Ontzegging toegang tot de Locatie
    De Onderneming is gerechtigd de Bezoeker die tijdens of bij een of meer vorige bezoeken aan de Locatie de regels uit deze Algemene Bezoekersvoorwaarden heeft overtreden, of wanneer op andere wijze gerechtvaardigde vrees voor beschadiging door de Bezoeker bestaat, direct de (verdere) toegang tot de Locatie voor onbepaalde of bepaalde tijd te ontzeggen en van de Locatie te verwijderen.

    6.3 Vervalsing van Toegangsbewijs
    Indien aannemelijk is dat er sprake is van een vervalsing van het Toegangsbewijs is de Onderneming gerechtigd de houder van dit Toegangsbewijs de (verdere) toegang tot het Evenement te weigeren en het Toegangsbewijs ongeldig te maken, zonder dat de Bezoeker of de houder aanspraak kan maken op enige schade die hij hierdoor lijdt.

    6.4 Incidentele oefeningen en ontruiming
    De Onderneming heeft het recht de (reguliere) openingstijden aan te passen aan incidentele oefeningen in het kader van de bedrijfshulpverlening of, in het geval van een calamiteit, de Locatie geheel of gedeeltelijk te ontruimen, zonder dat de Bezoeker recht heeft op restitutie van enige vergoeding en/of schadevergoeding.

    Artikel 7 Overmacht

    7.1 Wat is overmacht?
    In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming in de nakoming door de Onderneming niet aan haar kan worden toegerekend in geval van Overmacht. Onder overmacht wordt mede verstaan elke van de wil van de Onderneming onafhankelijke omstandigheid – ook al was deze ten tijde van het tot stand komen van de overeenkomst als mogelijkheid te voorzien – die nakoming van de overeenkomst tijdelijk of blijvend verhindert, zoals oorlog, oproer, rellen, optreden van politie en/of brandweer, werkstaking, transportmoeilijkheden, brand en andere ernstige storingen in het bedrijf van de Onderneming of derden, weersomstandigheden, niet-functionerend openbaar vervoer, ziekte en/of afzegging van de artiest(en), faillissement van artiesten en/of organisator, overlast en/of onrechtmatige handelingen veroorzaakt door derden, waaronder andere bezoekers en/of de artiesten, door onderhoudswerkzaamheden, door niet naar behoren functioneren van faciliteiten, en door andere evenementen.

    7.2 Recht van de Onderneming bij overmacht
    Ingeval van overmacht heeft de Onderneming het recht het Evenement te verschuiven naar een andere datum of het Evenement te annuleren.

    7.3 Annulering van Evenement
    Het is de verantwoordelijkheid van de Bezoeker om na te gaan of een Evenement wordt geannuleerd of verplaatst en wat de nieuwe tijd of locatie zal zijn. Hoewel de Ondernemer zal proberen de Bezoeker van de annulering op de hoogte te brengen nadat de Ondernemer de benodigde informatie van Derde(n)  en/of artiest heeft ontvangen, kan de Ondernemer niet garanderen dat Bezoeker van de afgelasting op de hoogte gebracht zal worden voor de datum van het Evenement. Ondernemer is niet verantwoordelijk voor eventueel gemaakte kosten.

    Als het Evenement door de Onderneming wordt geannuleerd, zal de Onderneming aan de Bezoeker de vergoeding restitueren die de Bezoeker aan de Onderneming of het (Voor)verkoopadres heeft betaald. Restitutie vindt uiterlijk binnen twaalf weken na de geannuleerde datum plaats bij een (Voor)verkoopadres, na overhandiging door de Bezoeker van een geldig en onbeschadigd Toegangsbewijs voor het (geannuleerde) Evenement.

    7.4 Verplaatsing van Evenement
    Als het Evenement door de Onderneming wordt verschoven naar een andere datum blijft het Toegangsbewijs geldig voor de nieuwe datum waarop het Evenement zal plaatsvinden. Als de Bezoeker het Evenement op de nieuwe datum niet kan of wil bezoeken dan heeft hij het recht zijn Toegangsbewijs in te leveren bij een (Voor)verkoopadres tegen restitutie van de vergoeding die de Bezoeker aan de Onderneming of het (Voor)verkoopadres heeft betaald. Deze restitutie zal alleen plaatsvinden als de Bezoeker tijdig een geldig en onbeschadigd Toegangsbewijs overlegt. Bij verplaatsing van het Evenement naar een latere datum kan de Bezoeker alleen aanspraak maken op restitutie als hij het Toegangsbewijs heeft ingeleverd bij het (Voor)verkoopadres binnen vier weken na de verplaatste datum waarop het Evenement plaatsvindt. Als het Evenement is verplaatst naar een eerdere datum dan kan de Bezoeker alleen aanspraak maken op restitutie binnen vier weken na de (oude) datum zoals vermeld op het Toegangsbewijs.

    7.5 Servicekosten en overige schade
    Bij overmacht heeft alleen de Bezoeker die een consument is en het Toegangsbewijs heeft gekocht bij de Onderneming of een (Voor)verkoopadres, recht op restitutie van de servicekosten. De Onderneming is bij overmacht niet verplicht overige schade te vergoeden, ook niet als de Onderneming als gevolg van de overmacht enig voordeel geniet. De Bezoeker kan ook geen aanspraak maken op (vervangende) toegang tot een ander Evenement.

    Artikel 8 Aansprakelijkheid

    8.1 Aansprakelijkheid van Onderneming
    De Onderneming is alleen aansprakelijk voor door de Bezoeker geleden zaaks- en/of gevolgschade of de aan Bezoeker toegebracht letsel, die rechtstreeks en uitsluitend het gevolg is van opzet of bewust roekeloosheid van de Onderneming en/of haar ondergeschikten. Bovendien komt alleen schade voor vergoeding in aanmerking, waartegen de Onderneming verzekerd is. Als geen uitkering plaatsvindt door de verzekering, om wat voor reden dan ook, dan is de aansprakelijkheid van de Onderneming beperkt tot € 25.000- per gebeurtenis of serie van samenhangende gebeurtenissen.

    8.2 Uitsluiting schade
    De aansprakelijkheid van de Onderneming wordt onder meer uitgesloten voor:

    1. schade ten gevolge van het handelen van derden, waaronder begrepen huurders van (ruimten in of gedeeltes van) de Locatie en de door deze derden ingeschakelde personen;
    2. schade ten gevolge van het niet opvolgen van door de (beveligings)medewerkers van de Onderneming gegeven instructies en van het niet naleven van de huisregels of in het algemeen geldende regels van fatsoen;
    3. (gevolg)schade ten gevolge van niet voorzienbare wijzigingen in de aanvangs- en slottijden van de Evenementen waarop de overeenkomst tussen de Onderneming en de Bezoeker betrekking heeft;
    4. schade op enigerlei wijze veroorzaakt door andere bezoekers.

    8.3 Aanbiedingen/aankondigingen
    Aanbiedingen, (programma)aankondigingen, mededelingen of anderszins verschafte informatie en prijsopgaven van de Onderneming of een derde over een Evenement zijn vrijblijvend. De Onderneming is niet aansprakelijk voor eventuele fouten gemaakt door de Onderneming of derden in gedane aankondigingen, aanbiedingen, mededelingen of anderszins verschafte informatie en prijsopgaven, dan wel voor fouten gemaakt bij de (voor)verkoop van plaatsbewijzen door derden, daaronder begrepen de (Voor)verkoopadressen.

    8.4 Inhoud en kwaliteit van het Evenement
    De Onderneming is niet aansprakelijk voor de inhoud en de wijze (kwaliteit) van uitvoeren van het programma van het Evenement (waaronder uitdrukkelijk begrepen wijzigingen in en de lengte van het programma).

    Artikel 9 Voorwaarden garderobe

    9.1 Gebruik garderobe
    Voor het gebruik van de garderobe of locker kan de Onderneming een vergoeding vragen. De Onderneming kan de afgifte van voorwerpen weigeren. Uitgangspunt is dat alleen jassen, sjaals, tassen, hoeden, helmen en paraplu’s worden geaccepteerd.

    9.2 Ontvangstbewijs
    Per afgegeven voorwerp wordt één ontvangstbewijs verstrekt. Teruggave van voorwerpen geschiedt uitsluitend tegen overhandiging van dit ontvangstbewijs.

    9.3Totaalwaarde maximaal € 150,-
    De Onderneming zal geen overeenkomst van bewaarneming aangaan voor voorwerpen (inclusief inhoud) met een (totaal)waarde hoger dan € 150,-. Voorwerpen (inclusief hun inhoud) met een (totaal)waarde hoger dan € 150,- mogen niet bij de garderobe worden afgegeven. Degene die gebruik maakt van de garderobe garandeert dat de waarde van een af te geven voorwerp niet hoger is dan € 150,- en kan dus de Onderneming niet aansprakelijk stellen ter zake vermissing of beschadiging daarvan voor een bedrag hoger dan € 150,-

    9.4 Beperking aansprakelijkheid
    De aansprakelijkheid van de Onderneming is te allen tijde beperkt tot € 150,- voor elk bij de garderobe afgegeven voorwerp (inclusief inhoud). De Onderneming is niet aansprakelijk voor andere schade dan schade aan of in verband met de vermissing van een voorwerp zelf, en dus niet voor indirecte en/of gevolgschade.

    9.5Vrijwaring
    De Bezoeker die een voorwerp afgeeft bij de garderobe vrijwaart de Onderneming voor schade die wordt veroorzaakt door de (inhoud van) het afgegeven voorwerp.

    9.6 Einde bewaarneming
    Afgegeven voorwerpen worden door de Onderneming bewaard uitsluitend voor de duur van het Evenement. De Bezoeker is verplicht bij de garderobe afgegeven voorwerpen bij de Onderneming af te halen voordat hij de Locatie verlaat, bij gebreke waarvan de Onderneming het recht heeft geen teruggave te doen. Iedere overeenkomst van bewaarneming eindigt op het moment van het sluiten van de Locatie, volgend op de in bewaargeving van het voorwerp.

    Artikel 10 Persoonsgegevens

    De persoonsgegevens van de Bezoeker die door de Onderneming of (Voor)verkoopadressen worden geregistreerd in verband met de verstrekking van een Toegangsbewijs, worden in de administratie van de Onderneming opgenomen en zo nodig ook verstrekt aan de relevante partner(s) bij het Evenement. De Onderneming verwerkt persoonsgegevens conform de toepasselijke wet- en regelgeving en in overeenstemming met haar privacybeleid, te vinden op de website van de Onderneming.

    Artikel 11 Slotbepalingen

    11.1 Aanvullende voorwaarden
    Op deze Algemene Bezoekersvoorwaarden kan de Onderneming aanvullende voorwaarden en/of regelingen, zoals huisregels, van toepassing verklaren.

    11.2 Nietigheid
    De nietigheid van enige bepaling van deze Algemene Bezoekersvoorwaarden tast de geldigheid van de overige bepalingen niet aan.

    11.3 Afwijzing andere algemene voorwaarden
    De toepasselijkheid van algemene voorwaarden van de Bezoeker wijst de Onderneming uitdrukkelijk van de hand.

    11.4Nederlands recht
    Op deze Algemene Bezoekersvoorwaarden en op de overeenkomst die tussen de Bezoeker en de Onderneming bestaat is Nederlands recht van toepassing.

    11.5 Forumkeuze
    Alle geschillen die uit overeenkomst tussen de Onderneming en de Bezoeker voortvloeien, worden uitsluitend beslecht door de bevoegde rechter van de statutaire zetel van de Onderneming, tenzij de wet uitdrukkelijk anders bepaald.

    11.6 Publicatie en deponering
    Deze Algemene Bezoekersvoorwaarden zijn gepubliceerd op de website van de VNPF (www.vnpf.nl) en gedeponeerd ter griffie van de rechtbank in Amsterdam op 11 maart 2020  onder depotnummer 36/2020.

  • Privacybeleid

    Stichting Muziekgieterij, gevestigd aan Boschstraat 5, 6211 AS Maastricht, is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens zoals weergegeven in deze privacyverklaring.

    CONTACTGEGEVENS
    Boschstraat 5, 6211 AS Maastricht +31433433337
    Richard Loomans is de Functionaris Gegevensbescherming van Muziekgieterij. Hij is te bereiken via r.loomans@muziekgieterij.nl

    PERSOONSGEGEVENS DIE WIJ VERWERKEN
    Muziekgieterij verwerkt je persoonsgegevens doordat je gebruik maakt van onze diensten en/of omdat je deze gegevens zelf aan ons verstrekt.
    Hieronder vind je een overzicht van de persoonsgegevens die wij verwerken:
    • Voor-en achternaam
    • Geboortedatum
    • Geboorteplaats
    • Adresgegevens
    • Telefoonnummer
    • E-mailadres
    • IP-adres
    • Overige persoonsgegevens die je actief verstrekt bijvoorbeeld door een profiel op deze website aan te maken, in correspondentie en telefonisch
    • Locatiegegevens
    • Gegevens over jouw activiteiten op onze website
    • Internetbrowser en apparaattype
    • Bankrekeningnummer

    BIJZONDERE EN/OF GEVOELIGE PERSOONSGEGEVENS DIE WIJ VERWERKEN
    Muziekgieterij verwerkt geen bijzondere en/of gevoelige persoonsgegevens van jou.

    MET WELK DOEL EN OP BASIS VAN WELKE GRONDSLAG WIJ PERSOONSGEGEVENS VERWERKEN
    Muziekgieterij verwerkt jouw persoonsgegevens voor de volgende doelen:
    • Het afhandelen van jouw betaling
    • Verzenden van onze nieuwsbrief en/of reclamefolder
    • Je te kunnen bellen of e-mailen indien dit nodig is om onze dienstverlening uit te kunnen voeren
    • Je de mogelijkheid te bieden een account aan te maken
    • Muziekgieterij analyseert jouw gedrag op de website om daarmee de website te verbeteren en het aanbod van producten en diensten af te stemmen op jouw voorkeuren.
    • Muziekgieterij verwerkt ook persoonsgegevens als wij hier wettelijk toe verplicht zijn, zoals gegevens die wij nodig hebben voor onze belastingaangifte.

    GEAUTOMATISEERDE BESLUITVORMING
    Muziekgieterij neemt niet op basis van geautomatiseerde verwerkingen besluiten over zaken die (aanzienlijke) gevolgen kunnen hebben voor personen. Het gaat hier om besluiten die worden genomen door computerprogramma’s of -systemen, zonder dat daar een mens (bijvoorbeeld een medewerker van Muziekgieterij) tussen zit. Muziekgieterij gebruikt de volgende computerprogramma’s of -systemen:
    • ArenaMetrix
    • Brevo (voorheen Sendinblue)
    • Exact
    • MailChimp
    • Microsoft Office
    • Stager
    • WordPress

    HOE LANG WE PERSOONSGEGEVENS BEWAREN
    Muziekgieterij bewaart je persoonsgegevens niet langer dan strikt nodig is om de doelen te realiseren waarvoor je gegevens worden verzameld. Wij hanteren de volgende bewaartermijnen voor de volgende (categorieën) van persoonsgegevens:
    • Personalia > 7 jaar > wettelijke bewaartermijn belastingdienst
    • Adres > 7 jaar > wettelijke bewaartermijn belastingdienst
    • Bestellingen > 7 jaar > wettelijke bewaartermijn belastingdienst
    • Financiële transacties > 7 jaar > wettelijke bewaartermijn belastingdienst

    DELEN VAN PERSOONSGEGEVENS MET DERDEN
    Muziekgieterij verkoopt jouw gegevens niet aan derden en zal deze uitsluitend verstrekken indien dit nodig is voor de uitvoering van onze overeenkomst met jou of om te voldoen aan een wettelijke verplichting. Met bedrijven die jouw gegevens verwerken in onze opdracht, sluiten wij een bewerkersovereenkomst om te zorgen voor eenzelfde niveau van beveiliging en vertrouwelijkheid van jouw gegevens. Muziekgieterij blijft verantwoordelijk voor deze verwerkingen.

    COOKIES, OF VERGELIJKBARE TECHNIEKEN, DIE WIJ GEBRUIKEN
    Muziekgieterij gebruikt functionele, analytische en tracking cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van je computer, tablet of smartphone. Muziekgieterij gebruikt cookies met een puur technische functionaliteit. Deze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld jouw voorkeursinstellingen onthouden worden. Deze cookies worden ook gebruikt om de website goed te laten werken en deze te kunnen optimaliseren. Daarnaast plaatsen we cookies die jouw surfgedrag bijhouden zodat we op maat gemaakte content en advertenties kunnen aanbieden.
    Bij jouw eerste bezoek aan onze website hebben wij je al geïnformeerd over deze cookies en hebben we je toestemming gevraagd voor het plaatsen ervan.
    Je kunt je afmelden voor cookies door je internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kun je ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van je browser verwijderen.
    Zie voor een toelichting: https://veiliginternetten.nl/themes/situatie/cookies-wat-zijn-het-en-wat-doe-ik-ermee/
    Op deze website worden ook cookies geplaatst door derden. Dit zijn Google Analytics (incl. Signals), Facebook en Google ads. Dit zijn: _gat, _gid en _ga

    GEGEVENS INZIEN, AANPASSEN OF VERWIJDEREN
    Je hebt het recht om je persoonsgegevens in te zien, te corrigeren, te laten anonimiseren of te laten verwijderen. Daarnaast heb je het recht om je eventuele toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van jouw persoonsgegevens door ons bedrijf en heb je het recht op gegevensoverdraagbaarheid. Dat betekent dat je bij ons een verzoek kunt indienen om de persoonsgegevens waarover wij van jou beschikken in een computerbestand naar jou of een andere, door jou genoemde organisatie, te sturen.
    Wil je gebruik maken van je recht op bezwaar en/of recht op gegevensoverdraagbaarheid of heb je andere vragen/opmerkingen over de gegevensverwerking, stuur dan een gespecificeerd verzoek naar administratie@muziekgieterij.nl.
    Om er zeker van te zijn dat het verzoek tot inzage door jou is gedaan, vragen wij jou een kopie van je identiteitsbewijs bij het verzoek mee te sturen. Maak in deze kopie je pasfoto, MRZ (machine readable zone, de strook met nummers onderaan het paspoort), paspoortnummer en Burgerservicenummer (BSN) zwart. Dit ter bescherming van je privacy. Muziekgieterij zal zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen vier weken, op jouw verzoek reageren.
    Muziekgieterij wil je er tevens op wijzen dat je de mogelijkheid hebt om een klacht in te dienen bij de nationale toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat kan via de volgende link: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/contact-met-de-autoriteit-persoonsgegevens/tip-ons

    HOE WIJ PERSOONSGEGEVENS BEVEILIGEN
    Muziekgieterij neemt de bescherming van jouw gegevens serieus en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Als jij het idee hebt dat jouw gegevens toch niet goed beveiligd zijn of er aanwijzingen zijn van misbruik, neem dan contact op met onze klantenservice of via administratie@muziekgieterij.nl