We Are Muziekgieterij: een hart onder de riem

We Are Muziekgieterij

Medio mei, als het poppodium alweer twee maanden gesloten is vanwege de COVID-19 uitbraak, besluiten Rob Driessen en Ingmar van Wijnsberge namens M-PX een document te maken. Er wordt gekozen voor een video tweeluik met de titel: We Are Muziekgieterij.

We Are Muziekgieterij - oefenruimtes tafeltennis

We Are Muziekgieterij

Het eerste deel bestaat uit een compilatie van nummers uit de M-PX Sessions. Deze sessies werden gedurende de 9 maanden voor de sluiting opgenomen in de inpandige studio. Voor de camera stonden bands die later die avond optraden in De Muziekgieterij of tijdens het Bruis festival vorige zomer. Muzikanten die de wachttijd tussen aankomst en optreden doden met wat muzikanten nou eenmaal het liefste doen: muziek maken. Het YouTube-kanaal van M-PX, waar de sessies te zien zijn, wordt op die manier het online uithangbord van de Muziekgieterij.

Shirt crew

De compilatie bevat een diverse mix van genres, met nummers van Pip Blom, I Am Oak, YiN YiN, Do Nothing, The Mooks, Cassia, Penelope Isles, Bison Bisou. En tevens nog niet eerder verschenen nummers van Squid, SHHT en Peter Cat Recording Co. 

Hart onder de riem

Voor de vormgeving van de compilatie werd een ‘hart onder de riem’ voor de collega’s bedacht. Sinds de sluiting hadden veel collega’s van de Muziekgieterij elkaar al weken niet gezien. Stuk voor stuk hard werkende muziekfanaten, die vaak afzonderlijk van elkaar om moesten zien te gaan met de steeds verschuivende onduidelijkheid over de toekomst van het poppodium. De algemene teneur was dat iedereen het werk miste. De muziek, De sfeer. En elkaar. 

We Are Muziekgieterij - Frans Borsboom

Driessen en van Wijnsberge nodigden alle collega’s uit om afzonderlijk van elkaar naar de Muziekgieterij te komen voor het maken van videoportretten. De gezichten van De Muziekgieterij. De achterliggende gedachte zijnde dat op deze manier iedereen elkaar ‘weer eens ziet’. En de samenhorigheid van het team te onderstrepen. In de typografie is ook een ’shout out’ te lezen naar alle collega’s in de muziekindustrie. Net als De Muziekgieterij worden die in deze sinistere tijden veelal geconfronteerd met grote inkomstenderving. De wisselende gezichten van de werknemers van de Muziekgieterij in de video brengen zo een virtuele groet aan alle vrienden en collega’s. Driessen maakte de edit en voorzag de leader en de intermezzo’s van muziek. Een pulserende synth track genaamd ‘Rush Hour’, die later in verschillende bewerkingen uitgebracht zal worden onder Fruhshopper, de nom de plume voor alle muziek die Driessen en Van Wijnsberge produceren voor M-PX.

Stilleven

In de tweede video zien we een stilleven, gebaseerd op foto’s van Alx Marks. Deze geven een indringend beeld van de Muziekgieterij tijdens COVID-19. Marks laat stijlvol zien hoe het werk gedwongen is neergelegd en de ruimtes zijn achtergelaten. Het zijn juist de soms vrolijke details die een normaliter bruisende werkomgeving schetsen die de leegte benadrukken. Het document werd tot een 4 minuten durende video ge-edit door Van Wijnsberge en voorzien van een spookachtige downbeat dub track genaamd ‘Automatik’, die tevens uitgebracht zal worden als Fruhshopper-track.

We Are Muziekgieterij - foyer

Liefde voor Muziek

In de tijd dat Driessen en Van Wijnsberge werken aan het tweeluik wordt het initiatief Liefde voor Muziek gelanceerd. De videos blijken naadloos aan te sluiten bij het doel van dit initiatief. De roep om een uitgestoken hand van de overheid naar de popcultuur, die bij de verdeling van de financiële steun voor ‘hogere cultuur’ het onderspit dreigt te delven.

M-PX sluit zich met het tweeluik dan ook aan bij dit initiatief en roept hiermee alle muziekliefhebbers op om de petitie van Liefde voor Muziek te tekenen. Zodat men zich realiseert dat de beelden van een verlaten poppodium zoals te zien in de stil leven-video weleens definitieve werkelijkheid zouden kunnen worden.

Foto’s door: Alx Marks

Scroll naar boven